Friday, January 6, 2017

Ubehageligt

Til spørgsmålet; Færdiggør sætningen "Mennesker er..", har mit svar i mange år været "..farlige".

Jeg har aldrig været bange for mørke, bange for at gå alene, bange for at gå i byen om aftenen eller natten, eller noget i den stil. De mennesker jeg har oplevet som farlige, er de mennesker der er tæt på mig. De mennesker jeg kender. De mennesker der betyder noget for mig. Hvad der kunne ske med materielle ting - eller min krop for den sags skyld - har ikke været en prioritet i forhold til den krig jeg udkæmpede og udkæmper på indersiden af kraniet.

Jeg lejede engang førstesalen af et hus af en dame der få måneder forinden var flyttet fra byen på landet. Hun forbød mig at sætte andet end mit efternavn på postkassen, for man måtte endelig ikke kunne gætte at der boede en kvinde alene. Jeg har undrede mig grumme over den indstilling, og smågrinede lidt af det fordi jeg ikke vidste hvordan jeg ellers skulle reagere på noget så langt fra min egen verdensopfattelse.

Jo, jeg ved godt at der er reelt farlige mennesker i verden, og at der kan ske grimme og voldsomme ting. Jeg har respekt for potentielle risikosituationer og passer fornuftigt på mig selv. Men jeg går ikke rundt og er bange for fremmede mænd på modsatte fortorv eller føler jeg bør være særligt forberedt på at kunne forsvare mig selv.

Iaften røg lidt af min sindsro dog. Samtidig med at det er så surrealistisk at det næsten er komisk. 


Nogen har været inde i mit aflukkede værksted 
og stjæle af mit brænde. 

Det virker så dumt, men tanken om at de har gået rundt på min grund, omkring mit hjem og har åbnet døre, er virkelig ikke rar. Også selvom det bare er lidt brænde de er rendt med. Hvis det så bare havde ligget i en bunke et sted der var synligt fra vejen. Min bror foreslog at de har set det blive kørt herud og læsset af, og derfor vidste hvor de kunne finde det. Hvis de bare havde ledt efter noget at hugge, står der mere værdifulde ting i værkstedet end brændet.

Jeg kan virkelig godt li' at bo hvor og hvordan jeg bor. Men lige iaften er jeg sgu ikke helt tilfreds. Trøsten bliver en stor skål is - og så pønser jeg lidt på noget med lys der tænder automatisk, vildtkamera og hængelås på værkstedsdøren.  


No comments:

Post a Comment