Sunday, May 6, 2018

Ruskomsnusk basis sokkeguide

Jeg er blevet spurgt om, hvordan jeg strikker sokker. Hvis man begynder at undersøge fremgangsmåder eller lede efter opskrifter, finder man hurtigt rigtig mange forskellige, og det kan være lidt af en jungle at finde ud af hvilken man skal forsøge sig med. Jeg har afprøvet rigtig mange forskellige måder og teknikker, før jeg nåede frem til den måde jeg bruger lige nu – en ordenlig omgang ruskomsnusk af tips og tricks og teknikker fra alle mulige forskellige steder, sløjfet sammen med mine egne tilpasninger og præferencer.

Denne guide er skrevet til folk med nogen strikkeerfaring; ikke alt er detaljeret forklaret, så er du nybegynder eller er der noget der er uklart, er du mere end velkommen til at skrive til mig, så skal jeg nok uddybe! Derudover er nogle af de guides og teknikker jeg har linket til på engelsk, så igen: Spørg hvis jeg skal hjælpe!

Lad os få første chok af vejen med det samme; ja, jeg strikker fra tåen og op. Jeg har ikke gjort andet, siden jeg første gang blev præsenteret for ideen, for det gør det så meget nemmere at bruge garnet mest effektivt. I en ”normal” sok, strikket fra ribben ned, bestemmes det endelige garnforbrug af hvor man starter hælen. Hvis man gerne vil bruge mest mulig af garnet risikerer man at mangle til det sidste af tåen, og ellers har man en rest det er svært at bruge til noget andet. Fra tåen op starter man med at lave foden den størrelse den skal være for at sokken passer, og kan så tilpasse højden af skaftet, så det passer med at bruge garnet op eller efterlade en brugbar rest. Jeg er fan!



Første trin er at bestemme hvormange masker der skal til omkredsen af fod/ankel (på langt de fleste passer det at lave samme omkreds de to steder). Mål omkredsen midt på foden, og hvis du ikke kender garnet og din strikkefasthed så lav en strikkeprøve (Dvs. strik en lille lap glatstrik, 20 m +/-, og tæl hvormange masker der går på et antal cm. Jeg plejer at finde et sted hvor et helt antal cm passer med et helt antal masker, for størst nøjagtighed). Udregn hvormange masker der passer med omkredsen og juster så det passer med at antallet går op i 4, hvis du vil have rib 2r2v i skaftet. Tag med i beregningen, om du godt kan lide en sok der sidder til, eller har god plads.

I strømpegarn til pind str. 2,5 mm bruger jeg 52 masker til en almindelig str. 39 damefod.

Jeg starter sokken med ”Judy's Magic Cast-on” - her høfligt linket til, for den kan jeg ikke tage æren for! Jeg starter dog med at vikle og ikke med at lave glideknude, for at få en så jævn og behagelig tå som muligt. Min variation er demonstreret her. Jeg slår ca. halvdelen af det endelige antal masker op, justeret til et antal der går op i 4 for at gøre det let med de efterfølgende udtagninger. Antallet kan igen justeres efter personlig smag, her ift. om man foretrækker en flad eller spids tå.

Til en sok der skal have 52 m, slår jeg 12 m op på hver af de to pinde, 24 i alt.

Efter at have slået op og strikket første omgang (husk at pind 2 skal strikkes i bagerste led) starter udtagningerne til det fulde antal masker. På hver anden omgang tages 4 masker ud. Samtidig plejer jeg at strikke enden fra opslagningen ind, så den ikke skal syes ind når sokken er færdig. Altså strikker jeg på anden omgang med både garnet til nøglet og enden, OG tager ud. Jeg tager ud i siderne, én maske fra kanten, ved at samle op mellem maskerne og strikke drejet ret, som også vist i videoen ovenfor. Sæt evt. en maskemarkør ved omgangens start, hvis enden strikkes ind og derfor ikke kan bruges til at identificere starten.

Omg. #2 vil hedde: 1r - 1udt - 10r - 1udt - 2r - 1udt - 10r - 1udt – 1r.

Tåen fortsættes med hver anden omgang ren ret og hver anden med udtagninger. Når sidste udtagning er lavet, og det fulde antal masker opnået, måler jeg længden af arbejdet, for at have et estimat på hvad jeg skal regne til hælen ift. fodlængden. Herefter strikkes foden op, glat eller mønstret som man ønsker, nogle kan fx rigtig godt lide at lave rib på oversiden af foden, for at få en sok der sidder tæt til foden.

Tåen på mine sokker er ca 3,5 cm, og jeg vil gene have en sok på 26 cm, så jeg skal strikke til 22,5 cm før jeg starter hælen.


Hælen strikker jeg med "German Short Rows", fordi det er super simpelt og ens oppefra og nedefra. Her er en tutorial af Very Pink Knits, som viser det rigtig godt (omkring 7 min inde viser hun specifikt teknikken der bruges i hælen her. Hun omtaler eksemplet som en tå, hvilket det også kan bruges til).
Jeg bruger halvdelen af fodens masker til at lave hæl (husk at dele samme sted som tåen har kant), og "tager ind" til halvdelen af de masker - generelt passer det meget godt at bruge samme antal som i tåen, det gør det også lettere at huske. 


Halvdelen af mine masker er 26, og jeg plejer for nemhedens skyld at sætte dem over på én pind når jeg strikker hælen. Første pind strikker jeg de 26 m som en fortsættelse af hvordan jeg har strikket foden. Vender arbejdet, og arbejder første maske med german short row technique (herefter gsrt), så 25 vrang. Tredie pind arbejder første maske med gsrt, og strikker 24 ret - så er jeg nået frem til gsr-masken fra sidste pind. Vender og arbejder den nu første maske med gsrt, og striker 23 vrang. 
Fortsætter på den måde, én maske ind af gangen, indtil jeg på retsiden strikker 12 masker mellem gsr. Strikker nu de to første gsr-masker, som vist i tutorial'en, vender, arbejder den første maske med gsrt, og strikker 13 vrang til jeg når gsr-maskerne i den anden side. Strikker to, vender, arbejder første med gsrt, og strikker 14 ret tilbage.
Jeg fortsætter udad på denne måde til alle gsr-maskerne er arbejdet for anden gang, men de yderste ikke er strikket til almindelige masker endnu (jeg lover, det giver mening når man sidder med det).

Efter hælen strikkes rundt på alle sokkens masker igen, men først samles 2 masker op i mellemrummet mellem hælmaskerne og oversiden af foden, da der ellers godt kan blive lidt hul. Altså strikker jeg henover hælmaskerne på retsiden sidste gang, strikker 2 masker op mellem pindene (jeg laver en video af hvordan jeg foretrækker at gøre, næste gang jeg når det punkt i et par sokker), strikker henover oversiden af foden, strikker 2 masker op i mellemrummet, og ved starten på hælmaskerne, er det vigtigt at være opmærksom på at strikke sidste gsr-maske til normal maske igen!

Jeg kan godt lide tætsiddende sokker, så jeg plejer at starte ribben her, straks efter hælen, og på samme omgang tages de ekstra masker i siderne (dem der forhindrer huller) ind igen. Jeg strikker dem normalt sammen med nærmeste maske fra oversiden af foden, fx ved at føre to over på højre pind som ville jeg strikke dem sammen, strikke en, og løfte de to over (eller hvilken indtagningsmåde jeg lige føler for - nogle vælger at lave hhv. tre ret sammen og ss-k2tog-psso, for at indtagningerne kommer til at hælde symmetrisk).

Min favorit-rib er '2 ret, 2 vrang', men der er mulighed for fri leg! Snoninger, hulmønstre, smallere eller bredere rib - lige hvad du har lyst til. Bare husk, at det påvirker elasticiteten, så der skal ikke leges vildere, end at sokkens bærer stadig kan holde sokken på.


Når skaftet har den højde der ønskes, eller som garnet tillader, lukker jeg af med Jenys stretchy bind of, som jeg også har tyv-stjålet. Jeg har lavet en lille demonstration, for de der bedre ser end læser teknikker. For optimal garnudnyttelse kan jeg oplyse at denne aflukningsteknik bruger garn svarende til to omgange strikket i normal rib. Og så er der bare tilbage at sy enden ind, og lave en til den anden fod også!

I min størrelse, og med det 
normale tynde strømpegarn, kan jeg fint få to sokker ud af et nøgle. Jeg strikker så en sok med hver ende af garnet, pauser første når jeg har etableret skaftet, og strikker anden, og strikker så skiftevis hver sok et stykke op af skaftet, til jeg kan finde midten af garnet og højden de skal afsluttes i. 

God fornøjelse!

No comments:

Post a Comment